Finanční krize - jak se strašák (ne)stane skutečností
Velmi nerad píšu na konci roku o tak depresivním tématu jako je finanční krize, které je slyšet na každém kroku. Právě o masivní kampani finanční krize bude tento článek.
V červnu 2008 jsem napsal článek "Ropa = krize = válka = nová ekonomika" ve kterém jsem se zmíníl o možném vzniku světové hospodářské krize, jako byla v první polovině 20. století a vedla ke světové válce. To ještě nikdo netušil, že vývoj světové ekonomiky bude směřovat přesně touto cestou a nemalou vinu za současnou situaci nesou také média.
Všichni už víme, že počátek krize vznikl na americkém trhu hypoték, který poskytoval hypotéky i lidem dlouhodobě nezaměstnaným nebo s velmi nízkými příjmy. Tyto hypotéky se prodávaly dalším bankám bez zpětného ověření bonity klienta. To později vedlo k neschopnosti dlužníků splácet hypotéky, k nárůstu nabídky nemovitostí na trhu, krachu bank a k celkové nedůvěře ve finanční trh.
Většina firem včetně velkých mezinárodních jsou závislý na tomto finančním trhu, závislé na půjčování pěněž pro své podnikání a poskytování úvěrů pro zákazníky, kteří si zboží chtějí kopit. Vzhledem ke zpřísnění a omezení půjčování peněz je nabídka firem a poptávka zákazníků razantně ovlivněna. Ovlivněno chování firem a zákazníku ale není ovlivněno pouze tímto nepříznivým vývojem, který většina firem s dostatkem kapitálu zatím nepocítily, ale masivní kampaní finanční krize v médiích, kde již není téměř jediná zpráva bez zmínění o finanční krizi. Už bych se ani nedivil, kdyby se na finanční krizi objevila reklama.
Dnes tak v médiích můžete slyšet o firmách, které sice za rok 2008 měly rekordní tržby, finanční krizi nepociťují, ale protože slyší o finanční krizi a očekávájí", že finanční krize bude i v roce 2009, tak zavedou opatření, které bude znamenat snížení investic, výroby a propouštění zaměstnanců.
Z této zprávy je vidět, že negativní očekávání ve finančním světě je velmi nebezpečné. Firmy zatím nepoznamenané finanční krizí, se začnou chovat jako firmy poznamenané a to vede k masovému přidávání dalších a dalších firem.Podobně jako firmy se chovají spotřebitelé, kteří když v médiích donekonečna slyší o finanční krizi a nutných úsporách, propouštění zaměstanců a zhoršení ekonomické situace, byť se mají sebevíce dobře, se začnou chovat úsporněji, budou méně utrácet a tím situaci také pouze zhoršují.
vlivem masívní kampaně v medíích se tak výrazně situace zhoršuje, protože úspora firem a zvyšování nezaměstnanosti vede k omezení konzumaci spotřebního zboží, tím firmy mají menší tržby a vede k opětovnému omezení výroby a zvyšovaní nezaměsnanosti, tento cyklus může vést až k úplnému zastavení výroby a k totálnímu kolapsu celé ekonomiky a zásobování základních potravin. Jakmile bude nedostatek potravin, bude opravdu nejhůř.