Za nejdelší most v Číně s 36 kilometry u nás postavíme 8 kilometrů metra
Nejsem odborník na stavby, ale nepříjde mi stavět tak dlouhý most o moc jednodušší a levnější než výstavba metra se stanicemi. Možná srovnávám nesrovnatelné a proto jsem hledal dál a našel článek o otevření 5 nových stanic metra ve Vídni v sousedním Rakousku. Pojďme si porovnat několik informací o těchto stavbách.
Je to pár dní, co informovali v médiích o otevření nových stanic metra na trace C. Výstavba nového úseku, který měří 4,6 kilometru stála (pro mě neuvěřitelných) 15,5 miliardy korun (Zdroj: časopis Týden).
Ve stejnou dobu Čína otevřela nejdelší most nad mořem na světě. Kolos dlouhý 36 kilometrů nad zálivem Chang-čou spojuje přístavy Šanghaj a Ning-po. Stavba trvala čtyři a půl roku a stála v přepočtu přes 27 miliard korun (Zdroj: časopis Týden).
V květnu 2008 byl také otevřen nový usek metra ve Vídni. Nová část linky U2 s pěti stanicemi je dlouhá 3,9 kilometru. Výstavba nového úseku stála přes 22 miliard korun (Zdroj: Finance).
Název stavby | Délka stavby | Celkové náklady | Náklady na kilometr |
---|---|---|---|
metro v Praze | 4,6 km | 15,5 mld. Kč | 3,4 mld. Kč |
metro ve Vídni | 3,9 km | 22 mld. Kč | 5,64 mld. Kč |
most v Číně | 36 km | 27 mld. Kč | 0,75 mld. Kč |
Výstavba metra ve Vídni je na jeden kilometr sice dražší než v Praze, ale je potřeba si uvědomit několik faktů. Výstavba některých nových stanic ve Vídni byla značně obtížná. Ze stanice Schottenring musel být tunel postaven pod dunajským kanálem, v následující stanici Taborstrasse pak stavitelé bojovali s obrovským množstvím podzemních vod, ve stanici Praterstern bylo nutné se dostat 30 metrů pod úroveň nového nádraží Vídeň-Sever.
Podle výše uvedené tabulky bych příště raději stavěl největší most na světě, než standardní metro, které je 4,5 dražší.